Intervju: Katja Pegan, rediteljka

Posted by | October 14, 2013 | Aktuelno | No Comments

ornamentkatja_pegan

Spajanje kultura

Ljudi treba da se viđaju, razgovaraju, razmenjuju mišljenja i ideje. To je lepo. To je zadatak naše generacije. Ako se nećemo menjati i jedni sa drugima razgovarati, mi ćemo se razboleti

Glumački ansambl Narodnog pozorišta u utorak je otvorio pozorišnu sezonu predstavom “Mirandolina”, koja je premijerno bila izvedena letos, u bašti Narodne biblioteke, a koju je režirala slovenačka rediteljka i upravnica Gledališča Koper Katja Pegan. Kako kaže za “Kikindske”, Katja Pegan je od malena htela da radi u oblasti scenskih delatnosti. Ćerka učiteljice i profesora muzičkog, odrasla je u okruženju gde su umetnost i kultura način života. Predstave je počela da radi još u osnovnoj školi, a u Gimnaziji je osnovala sopstvenu pozorišnu trupu. Već tada se počela baviti pedagoškim radom. Prošla je klasičan put deteta koje želi da upiše pozorišnu akademiju. Na Akademiji je radila mnogo, postala je i asistent već na trećoj godini studija, a za svoj rad dobijala je studentske nagrade. Na četvrtoj godini je sa puno mašte i energije napravila uporedo dve predstave. Jedna predstava bila je namenjena deci, i igrana je deset godina, a druga tinejdžerima. Smatra to najvećom srećom u svom životu – na samom početku rediteljske karijere uporedno raditi na dve predstave.

KIKINDSKE: U predstavi je najvažnija dobra podela. šta je za Vas glumac i kakva su Vam iskustva dok ste radili na predstavi “Mirandolina”?

KATJA PEGAN: Tačno je da je podela veoma važna. Podela je više od pola predstave. Podela ne znači da je neko ko je dobar glumac, dobar glumac i za sve uloge. A neko ko je loš glumac, da ne može biti dobar u nekoj ulozi. Dobar reditelj mora znati to da prepozna, jer ukoliko to ne može, teško da je u stanju da napravi dobru predstavu. Za “Mirandolinu” smo jako dobro napravili podelu. Glumica Jelena šneblić, koja igra ulogu Mirandoline, mnogo me je razveselila. Kada su glumice mlade, neke od njih mogu biti Pipi Duge čarape, a neke princeze. Ako se to zabrlja i pomeša, napravi se loše. Kada neko često ne igra glavne ili velike ženske uloge, počinje da se pomalo i plaši, mada strahu tu nema mesta. Ako smo žene, onda su ženske uloge delovi naše psihe, delovi nas samih. Ako se dobro pogledaju glumice, kako im ide misao, kako čitaju tekst, kako shvataju život, kakav im je horizont, da li one čitaju ili ne čitaju, prate svetske događaje – sve je to jako bitno, onda se retko može pogrešiti u podeli uloga. Moje mišljenje je da talenat znači koliko brzo se neko može prilagoditi datoj situaciji.

Kaže se da kultura najlakše spaja, a komunikacija je po definiciji sinonim kulture. šta ste naučili i poneli radeći na predstavi “Mirandolina” u Kikindi?

– Svoje impresije i iskustva boravka i rada u Kikindi podelila sam sa svojom koleginicom sa klase, Matejom Koležnik. Prvo što sam rekla je da sam uživala u boravku u Kikindi. Boraveći u vašem gradu dobila sam veru u to da se još uvek može napraviti dobar teatar. Ona mi je na to odgovorila da, ako svake godine makar jednom ne odemo da radimo negde van svoje zemlje, uništićemo pozorište. To je jako bitno. Ja puno više vidim u tim glumcima u Kikindi, nego moje kolege ovde, kao što oni vide mnogo toga više od mene kada dođu u Kopar. Vide na drugačiji način. Mnogo više mogu i ponuditi, nose neki drugi svet. Zbog toga pozorište i jeste živo. Kada imaš interes, kada si emocionalno u nekoj situaciji, onda i jezik ide puno lakše. Mislim da imamo sve šanse da i naša deca dalje spajaju naše kulture. Mi mislimo o srpskim glumcima da su talentovaniji nego mi, a srpski glumci misle da su slovenački glumci puno tačniji, profesionalniji i disciplinovaniji nego oni.

šta sve uđe u glumca i izađe na scenu?

– Ja glumce volim. Kada ih ne bi volela, ne bih mogla da radim ovaj posao. Samim tim što ih volim ja ih i poznajem. Kroz ljubav čovek sve može, sve da vidi i sve da čuje. Voleti glumce znači znati šta je to život glumca, razumeti taj život i koje su patnje tog života. Ako pitate glumce oni će vam reći da ceo život slušaju kako su loši. Svi oni čitaju kritike, a kritike su nešto što je deprimirajuće. Ako nema publike, aplauza, glumci ne bi imali snage da stanu na scenu. Pozorište je zajednica gde ljudi rade kroz ljubav. Ako nema ljubavi onda nema ni razumevanja. Ako nema razumevanja, onda ne znamo šta želimo a samim tim ne znamo ni šta radimo, a onda je i rezultat takav. Da bismo išli zajedničkim ciljem potrebno je da se volimo i da to podelimo s publikom. I publiku treba voleti i poštovati. Rad u pozorištu je humanistički. Ako ne radimo kroz puno ljubavi jednih prema drugima ne možemo ništa napraviti.

Da li i u kojoj meri danas nedostaje morala?

– Danas nedostaje smisla. A to se veže za moral. Ko nam je uzeo smisao? Neko nam je uzeo smisao i dao nam neke jeftine radosti. Srećni smo ako možemo da kažemo: “Ja imam, ja imam! I zbog toga što imam ne plašim se”. A nekada je bilo: “Ja jesam, i zbog toga se ne plašim!” Imamo paranoju globalnog. Zbog te paranoje ne vidimo lokalno šta bi bilo dobro za nas. To je bitno. Trebalo bi da znamo šta je u Kikindi dobro za nas. A kada počnemo o tome da razmišljamo, mi odmah razmišljamo o svetu. Ljudi treba da se viđaju, razgovaraju, razmenjuju mišljenja i ideje. To je lepo. To je zadatak naše generacije. Ako se nećemo menjati i jedni s drugima razgovarati, mi ćemo se razboleti. Pozorište koje voli svoju publiku u tome ima veliku ulogu. Pozorište ne sme da se plaši. Pozorište treba iznutra da balansira te stvari, to ne može niko spolja. Pozorište govori priče, a kroz priče se prepoznaje istorija celog sveta. Time se branimo od planetarnog straha.

Recite nam Vaš stav o slobodnom mišljenju?

– Kao da me pitate da li postoji slobodna volja? Ja mislim da ne postoji. Mi smo deo sistema i ne možemo izvan toga sistema. Gde da idemo? Mislim da treba svi da znamo šta je naš zadatak u životu. Ako to znamo, onda smo slobodni. Da znamo gde su nam granice. Naša je obaveza da prepoznamo svoje talente. Obaveza i zadatak je da sami sebe prepoznamo.

Dragana Danilović

 

bottom


Leave a Reply

Your email address will not be published.