“NARODNA DRAMA” 6 KIKINDSKI MEĐUNARODNI POZORIŠNI FESTIVAL

Posted by | June 07, 2015 | Aktuelno | No Comments

ornament

“NARODNA DRAMA” PETAK 12. JUN U 20 SATI

Olga Dimitrijević
Režija: Snežana Trišić

Igraju:

Anka – Milica Trifunović
Branka – Tamara Stošić
Milan – Bojan Jovanović
Miloš – Saša Stojković
Dragan – Dragan Živković
Majka – Radmila Đorđević
Muzičar – Marko Mitrović
Scenograf: Miroslav Ilić
Kostimograf: Ema Bogdanović

Tehnička ekipa:
Šef tehnike: Goran Stojković
Dekorateri: Miroslav Ilić, Milan Stojčić, Dragan Đorđević
Svetlo: Nenad Kostić
Garderoba: Vesna Mladenović, Jovanka Mihajlović
Rekvizita: Jovanka Mihajlović

Kroz srpsku istoriju kafane su uvek bile nezaobilazne institucije u kojima su se prelamale najveće “Narodne drame”. Na kafanskim stolovima u jednoj od srpskih zabiti u sudaru porodične sreće i slobodne ljubavi, rodiće se pesma. Ova drama se peva i njen vapaj traje dokle god kafanski stoljnjaci, upijaju suze nesrećnih ljubavi a patrijarhat rađa sinove ubice. Probali smo da volimo – pevali smo. Probali mo da ubijamo – pevali smo. Probali smo da pevamo – umrli smo. Narodna drama pokreće ključne probleme autoritarnosti i nejednakopravnosti u srpskom društvu. Ovo je pastoralna slika dogme patrijarhata i njegovog nasleđa koje su ustaljene u svim strukturama našeg društva. Kroz institucionalni i zakonodavni sistem, društveni i porodični život uspostavlja se hijerarhijski profil nacije. Taj profil marginalizuje razne manjinske grupe i organizacije ili još gore, izražava netoleranciju, netrpeljivost i čini nasilje nad njima. Odupreti se tom profilu nacije i napraviti iskorak u borbi za svoju drugačijost, je već, po sebi, drama – naša narodna drama. Pobuna protiv strogog porodično klišea, nasleđenih bračnih običaja i obaveza i stereotipiziranja srpske žene u sveticu-majku ili kurvu –pevaljku , opevana je u ovoj drami kroz izraz i krik lezbejske ljubavi. Ta ljubav smeštena je u jednu od blatnjavih srpskih varošica u kojoj je zakasnela tranzicija izvitoperila pastoralnost sela u šićardžijsku lokalnu politiku sitnih preduzetnika i mufljuza. Izvorni partijarhat pretvara se u potencijalno preteći ineresni sistem u trci za sitnim i krupnim kapitalom. U njemu je čista , slobodna, neprofitabilna, nekonvencionalna ljubav nepoželjna i alarmira na potrebu promene položaja žene u društvu ali i na promenu položaja svih ljudi u tom društvu. U takvom poretku individualnost je nepoželjna a pojedinac ne ume ili se boji da proba da promeni svoj položaj. Ako se to desi, kao u Narodnoj drami, onda je samo izuzetak, incident ili nesrećan slučaj koji nam obruka celu familiju, krv i poreklo . Sudbine se odigravaju kao po nekom nesleđenom ‘s kolena na koleno’ prenošenom scenariju dobro poznatih sevdalinki. Kada se takav melodramski zaplet mitologizuje, mitomanizuje i proširi na tragediju širih razmera o herojstvu, nemoći, ropstvu i slobodi žene i njene ljubavi, videćemo, da li je moguća pobuna protiv sudbine u kafanskoj pesmi zapisane?

Snežana Trišić

bottom


Leave a Reply

Your email address will not be published.