“SIBILA ILI BERT” PREMIJERA Petak 18. mart

Posted by | March 16, 2016 | Aktuelno | No Comments

ornament

“SIBILA ILI BERT” PREMIJERA Petak 18. mart od 20 sati

Velimir Lukić
Reditelj : Miljana Ćosić

Reč reditelja: Egzibicionizam vidim kao dijagnozu svog vremena. Reč egzibicionizam potiče od glagola exhibere – izložiti pokazati. Sinonimi bi mogli biti izložba, pokazivanje, eksponiranje, demonstracija, vašar, sajam, šou. Ekspanzija dobrovoljnog egzibicionizma danas je prisutna u raznim oblicima od rijalitija, samosnimanja, selfija, preko upućivanja javnih izazova do parada (vojnih ili LGBT). Ako bi se narodski formulisao Frojdov kastracioni sindrom kao uzrok egzibicionizma, dobili bismo da egzibicionista pokazuje svoj polni organ kao da posmatrač dovodi u pitanje da li ga ovaj uopšte ima. To otkriva logiku da ako ne pokazuješ, znači da nemaš.

Interesantna je u tom smislu danas veoma korišćena sintagma – promocija pravih vrednosti. Ona otkriva da “prave” vrednosti ili moral u svesti govornika nisu vise nešto čemu se teži, što je čoveku svojom širinom neobuhvatno, što se mora iz dana u dan potvrđivati jer je neprekidno na probi. Moral postaje nekakav proizvod u privatnom vlasništvu kojem je neophodna kvalitetna promocija iliti reklama. Zato bih volela da ovaj naš farsicni angažman, kako bi se mogao nazvati žanr predstave, bude delom i opomena: u svetu vrlo otvorene i prostačke perverznosti, u kojem glupost i samozivost nekažnjeno trijumfuju deluje mi da je najveća zamka, za one koje je vaspitanje i osećanje pravičnosti koliko-toliko sačuvalo, prisvajanje uloge popravljača društva.  Kada imaš svest o tome da si okružen mediokritetom, jako je teško ne doživeti sebe kao genija. Beslovesna, samoziva rulja bez ideala i samoprozvani mesija u ulozi prosvetitelja samo su lice i naličje bolesnog ego-tripa i egzibicionistickog ludila našeg vremena.
O piscu:
Velimir Lukić je srpski pesnik, pisac tragedija i farsi. Stvarao je 60-ih i 70-ih godina 20. veka. Pre studija dramaturgije, studirao je filozofiju, što se vidi u filozofskim dimenzijama njegovih dela, kao i velikom uticaju filozofa egzistencijalizma na njegov rad. Svoja najuspelija dela piše u farsama, netipičnom žanru za filozofsko pozorište. Najviše nagrada dobio je upravo za dela u žanru farse (Oktobarska nagrada, dve Sterijine nagrade, Zlatni venac Festivala malih scena u Sarajevu, nagrada “Marina Držić”). Radio je kao dramaturg i direktor drame Narodnog pozorista u Beogradu i kao upravnik pozorišta Atelje 212. Dela su mu izvođena u skoro svim značajnijim pozorištima bivše Jugoslavije i prevođena na strane jezike.
bottom

Leave a Reply

Your email address will not be published.